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Dieter Mersch: Aesthetic Thinking: Art as theoria
Aesthetic Thinking: Art as theoria
(S. 219 – 236)

Dieter Mersch

Aesthetic Thinking: Art as theoria

PDF, 18 Seiten

  • Kunsttheorie
  • Theodor W. Adorno
  • Kunst
  • Ästhetik

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Dieter Mersch

Dieter Mersch

war bis zu seiner Emeritierung Professor für Ästhetik an der Zürcher Hochschule der Künste und ist Präsident der Deutschen Gesellschaft für Ästhetik. Studium der Mathematik und Philosophie in Köln, Bochum und Darmstadt. Mitherausgeber des Internationalen Jahrbuchs für Medienphilosophie. Arbeitsschwerpunkte: Philosophische Ästhetik, Kunsttheorie, Medienphilosophie, Bildtheorie, Musikphilosophie und kontinentale Philosophie des 20. und 21. Jahrhunderts.

Weitere Texte von Dieter Mersch bei DIAPHANES
Dieter Mersch (Hg.), Sylvia Sasse (Hg.), ...: Aesthetic Theory

There is no theory that is not aesthetic in a certain way. Adorno, too, did not understand his aesthetic theory simply as a theory of the aesthetic, but was aware of the aesthetic implications of theory. At the same time we have to do with aesthetic objects and events in which an aesthetic theory is inherent, which show themselves as art. So from both sides—theory and aesthetics—a link can be made to the etymological meaning of theoria, which understands the theoretical as a seeing or perspective. The book examines this link and simultaneity, focusing equally on the aesthetic implications of theory and the theoretical implications of aesthetic events.

 

With contributions by Frauke Berndt, Elisabeth Bronfen, Sandra Frimmel, Julia Gelshorn & Tristan Weddigen, Fabienne Liptay, Dieter Mersch, Klaus Müller-Wille, ­Barbara Naumann, Boris Previsic, Dorota Sajewska, ­Sylvia Sasse, Rahel Villinger, Benno Wirz, Sandro Zanetti.

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