Nutzerkonto

Christoph Wagner: Mapping the Eye
Mapping the Eye
(S. 201 – 220)

Christoph Wagner

Mapping the Eye
"Laocoön" and Eye Movement in Art

PDF, 20 Seiten

  • Wissenschaftsgeschichte
  • Blick
  • Physiologie

Meine Sprache
Deutsch

Aktuell ausgewählte Inhalte
Deutsch

Christoph Wagner

ist Professor für Kunstgeschichte an der Universität Regensburg. Er studierte Kunstgeschichte, Musikwissenschaft und Vergleichende Literaturwissenschaft an den Universitäten Saarbrücken, München und Wien. Seit 2008 ist er Mitglied im Elitenetzwerk Bayern und betreut die Studierenden des Elite-Masterstudiengangs Aisthesis. Christoph Wagner ist gewähltes Mitglied der Academia Europaea. The Academy of Europe und der Bayerischen Amerika-Akademie / Bavarian American Academy (München). Als Gastprofessor ist er am Institute of Advanced Study in the Humanities and the Social Sciences in Bern tätig. Seit 2011 ist er Dekan der Fakultät Philosophie, Kunst-, Geschichts- und Gesellschaftswissenschaften.

Weitere Texte von Christoph Wagner bei DIAPHANES
Michael F. Zimmermann (Hg.): Vision in Motion

Vision is not mere registration of what enters, via the gateway of our eyes, from the outside world into our inner consciousness. Understanding the act of seeing as mirroring the outside world in mental images overlooks its temporal aspect. From Berkeley to Helmholtz, from Goethe to Cézanne, new discourses based on the physiology of the sense organs lead to new conceptions of vision not only conceived of as a mental process, but as a cognitive activity. Even before Freud interpreted dreams, seeing was conceived of as accompanying our life even when we sleep. However, to understand even the stream of the sensations, we have to configure them in pictures. Since the 19th century, the media reflect about the confrontation of seeing as a diachronic activity and of perception as coded in synchronic images. The contributions to the volume investigate the opposition of the stream of sensations and the configuration of time – from early illustrations of plants to the avant-gardes, from gesture to cinema, from decapitation to dance, from David Hume to Bergson and Deleuze. The main objective is a critical examination of images rendering vision in motion, without reducing them to the temporality of narrative.

Inhalt