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Dorota Sajewska: Performing Periphery or the Ambivalence of Demodernization. Notes on Artur Żmijewski’s Film
Performing Periphery or the Ambivalence of Demodernization. Notes on Artur Żmijewski’s Film "Glimpse"
(S. 327 – 364)

Dorota Sajewska

Performing Periphery or the Ambivalence of Demodernization. Notes on Artur Żmijewski’s Film "Glimpse"

PDF, 38 Seiten

  • Denkt Kunst
  • Gewalt
  • Politik
  • Menschenrechte
  • Performance
  • Kollektives Gedächtnis
  • Gerechtigkeit

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Dorota Sajewska

Dorota Sajewska

Dorota Sajewska ist Professorin für Theater- und Performance Studies an der Ruhr-Universität Bochum. Von 2016 bis 2023 war sie Assistenzprofessorin für Interart an der Universität Zürich und für Theater und Performance an der Universität Warschau. Ihre Forschungsschwerpunkte sind performative Künste, Körperanthropologie und Dekolonisierung des Wissens. Sie ist Autorin zahlreicher Texte zu performativen Praktiken, Theorien und Archiven, darunter die Monographie Necroperformance. Cultural Reconstruction of the Body (2019) und der Sammelband Crisis and Communitas. Performative Concepts of Commonality in Art and Politics (2023). Von 2008-2012 war sie Chefdramaturgin und stellvertretende künstlerische Leiterin des Teatr Dramatyczny in Warschau. Seit 2019 arbeitet sie als Dramaturgin mit Alexandra Bachzetsis zusammen. Gemeinsam mit Fabienne Liptay gründete sie 2024 das Institute for Performance and Film Expanded - eine Plattform für die transformative Kraft transdisziplinären Denkens und Kunst.
Weitere Texte von Dorota Sajewska bei DIAPHANES
Liliana Gómez (Hg.): Performing Human Rights

The invisibilization of political violence, its material traces and spatial manifestations, characterize (post)conflict situations. Yet counter-semantics and dissonant narratives that challenge this invisibility have been articulated by artists, writers, and human rights activists that increasingly seek to contest the related historical amnesia. Adopting “performance” as a concept that is defined by repetitive, aesthetic practices—such as speech and bodily habits through which both individual and collective identities are constructed and perceived (Susan Slyomovics)—this collection addresses various forms of performing human rights in transitional situations in Spain, Latin America, and the Middle East. Bringing scholars together with artists, writers, and curators, and working across a range of disciplines, Performing Human Rights addresses these instances of omission and neglect, revealing how alternate institutional spaces and strategies of cultural production have intervened in the processes of historical justice and collective memory.

 

With contributions by Zahira Aragüete-Toribio, Pauline Bachmann, Vikki Bell, Liliana Gómez, Joscelyn Jurich, Uriel Orlow, Friederike Pannewick, Elena Rosauro, Dorota Sajewska, Stephenie Young.