Nutzerkonto

Andreas Grüner: Antike Reproduktionsmedien
Antike Reproduktionsmedien
(S. 59 – 94)

Andreas Grüner

Antike Reproduktionsmedien
Münzen, Siegel und Stempel zwischen Serialität und Authentizität

PDF, 36 Seiten

  • Antike
  • Multiples
  • Kopie
  • Index
  • Serialität

Meine Sprache
Deutsch

Aktuell ausgewählte Inhalte
Deutsch

Andreas Grüner

wurde nach dem Studium der Klassischen Archäologie, Latinistik, Alten Geschichte und Theologie in Bamberg, Freiburg i.Br. und Rom an der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg i.Br. im Fach Klassische Archäologie promoviert (Venus Ordinis. Der Wandel von Malerei und Literatur im Zeitalter der römischen Bürgerkriege). Nach seiner Habilitation 2008 (Capri und das System der kaiserlichen Residenzen) erhielt er 2013 den Ruf auf den Lehrstuhl für Klassische Archäologie an der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen. Die Forschungen von Andreas Grüner umfassen – neben Feldprojekten in Syrien und Kleinasien – Architektur, Skulptur und Urbanistik der griechisch-römischen Antike, wobei ein besonderes Interesse auf Phänomenen der römischen Wohnkultur und Ikonographie sowie der medialen Interdependenz von Text und Bild liegt.

Walter Cupperi (Hg.): Multiples in Pre-Modern Art

Walter Cupperi (Hg.)

Multiples in Pre-Modern Art

Gebunden, 304 Seiten

PDF, 304 Seiten

In the last years replicated objects have gained an increasingly central position in the discourse about ancient, medieval and early modern art. ›Multiples‹, we are often told, lack uniqueness, invention, autonomy, and sometimes even authorship. Indeed, ›multiples‹ can be powerful multipliers – in that they enhance the ›aura of the originals‹ that they replicate – but they remain secondary indexes pointing to an ›original‹ imbued with significance. Yet, what happens if ›multiples‹ do not refer to other artifacts at all, or if they are associated with other ›multiples‹ rather than with a first version in the mind of their owners? What happened when serially-made ›multiples‹ were not quite identical to each other, as was the rule with pre-modern artifacts? What shaped their identity and the perception of them as identical?
This collection of essays explores different forms of interaction between the making of artifacts in more than one specimen and their reception before the nineteenth century. It addresses media such as metal, wax, plaster, terracotta, textiles, marble, ivory, porcelain, canvases and tables in an attempt to re-assess the current identification of the mediality of prints with that of pre-modern ›multiples‹ in general.