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Liliana Gómez (Hg.), Fabienne Liptay (Hg.): Eco-operations

Liliana Gómez (Hg.), Fabienne Liptay (Hg.)

Eco-operations

Broschur, 336 Seiten

Erscheint am 30.12.2024

PDF, 336 Seiten

Erscheint am 30.12.2024

The climate change crisis has become part of aesthetic discourse and critical research in culture and the arts. Future-oriented, ecologically conceived possibilities for action are being explored by artists, curators, and scholars alike. Eco-operations addresses these emerging aesthetic ecologies and new technologies of cooperation that both challenge and shape a sustainable future, foregrounding interruptions, ruptures, disconnections, dissonances, exclusions, and allochronism. Moving beyond the concepts of “flow” and “network” as a single, coherent (ecological or technological) system, Eco-operations instead emphasizes the frictions within asynchronously running systems. The infrastructures and formats of artistic production and exhibition play a central role here, as they themselves constitute ecosystems that invite and regulate processes of sharing and exchange. Artists and activists are embedded in these ecosystems, in which they simultaneously intervene when searching for alternative ways of creating collaborative practice. Bringing together scholars, artists, writers, and curators, and working across a range of disciplines, Eco-operations explores this field of tension between global and local ecologies, and aims to speculate on where dissonances imply both creative potential and political challenges.

 

With contributions by Dalida María Benfield, Ursula Biemann, Lisa Blackmore, T. J. Demos, Laura Flórez & Lorena García Cely, Sandra ­Frimmel, Alexandra Gelis, Liliana Gómez, ­Fabienne ­Liptay, Ana María Lozano, Uriel Orlow, Dorota Sajewska.

  • Ökologie
  • Künstlerische Praxis
  • Klimawandel
  • Kooperation
  • Globale Ökologie

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Deutsch

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Liliana Gómez

Liliana Gómez

Liliana Gómez ist Professorin an der Kunsthochschule Kassel und dem documenta Institut. Sie leitet das Forschungsprojekt "Contested Amnesia and Dissonant Narratives in the Global South: Post-Conflict in Literature, Art, and Emergent Archives", für das sie Förderung und die SNF-Förderungsprofessur vom Schweizerischen Nationalfond erhielt. Sie schreibt über Literatur-, Kultur- und Medientheorie der Gegenwart, Theorie und Geschichte der Moderne im besonderen mit Blick auf die Kunst, die Stadt und Botanik, Ästhetik und postkoloniale Studien, Memory Studies, Literatur, Kunst und Menschenrechte, die Visuellen Kulturen und environmental humanities. Kürzlich hat sie Performing Human Rights: Contested Amnesia and Aesthetic Practices in the Global South (diaphanes, 2021) herausgegeben und ist Mitherausgeberin von Liquid Ecologies in Latin American and Caribbean Art (Routledge, 2020). Zudem ist sie Autorin von Archive Matter: A Camera in the Laboratory of the Modern (diaphanes, 2023) Chefredakteurin des Magazins Latin American and Latinx Visual Culture.
Weitere Texte von Liliana Gómez bei DIAPHANES

Fabienne Liptay

Fabienne Liptay ist Professorin für Filmwissenschaft an der Universität Zürich. Sie lehrt und forscht zur Ästhetik, Geschichte und Theorie des Films. In ihren aktuellen Schriften befasst sie sich mit der Bildlichkeit des Films, mit Aspekten von Licht, Kamera und Bildformat, mit ästhetischen Diskursen und kunstwissenschaftlichen Theorien des Films sowie mit dem Verhältnis zwischen Kino und Museum.
Weitere Texte von Fabienne Liptay bei DIAPHANES
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