Nutzerkonto

Luciana Parisi: Aimless Automata and Inhuman Techno-Materiality
Aimless Automata and Inhuman Techno-Materiality
(S. 143 – 150)

Luciana Parisi

Aimless Automata and Inhuman Techno-Materiality

PDF, 8 Seiten

  • Ökologie
  • Kunsttheorie
  • Transhumanismus
  • Klima
  • Humanismus

Meine Sprache
Deutsch

Aktuell ausgewählte Inhalte
Deutsch

Luciana Parisi

ist Außerordentliche Professorin für Kulturtheorie an der Goldsmiths University in London und leitet dort das PhD-Programm für Kulturwissenschaften sowie – als Kodirektorin – die Digital Culture Unit. In ihrem philosophisch geprägten Werk untersucht sie Technologie in der Kultur, Ästhetik und Politik und hat Beiträge auf dem Gebiet der Medienphilosophie und des Computational Design veröffentlicht. Parisi ist Autorin von Abstract Sex: Philosophy, Biotechnology and the Mutations of Desire (2004, Continuum Press) und Contagious Architecture. Computation, Aesthetics and Space (2013, MIT Press). Derzeit erforscht sie die Geschichte des automatisierten Denkens und schreibt über den Ursprung der Maschinenphilosophie in der Moderne.
Weitere Texte von Luciana Parisi bei DIAPHANES
Marietta Kesting (Hg.), Susanne Witzgall (Hg.): Human after Man

The ideal of the Western white Man as the universal representative of humanity has repeatedly been subject to critique. For several decades the Jamaican author and philosopher Sylvia Wynter – the book’s title refers to her formulation ‘Towards Human after Man’ – has advocated a decolonial concept of the human decoupled from its Western normalized and racialized configurations. Current neo-materialist, post-humanist or ecological discourses see the most pressing impetus for a rethinking of the human above all in climate change, mass extinction, the tightening fusion of the living and the technical and their associated mechanisms of capitalist exploitation. This book interrelates these different approaches and brings them into dialogue with artistic positions projecting alternative forms of the human in radical and sometimes highly speculative ways. The publication is the result of the seventh annual programme of the cx centre for interdisciplinary studies of the Academy of Fine Arts Munich.

 

With contributions by Morehshin Allahyari, Jean-Pierre Bekolo, Bracha L. Ettinger, Louisa Gagliardi, Maja Gunn, Luciana Parisi, Istvan Praet, Kathrin Thiele, Alexander G. Weheliye, Zairong Xiang and others.

Inhalt